regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z prawem?

Informacje o targach biżuterii, imprezach w Polsce, innych krajach UE oraz na świecie. Ważne wydarzenia, decyzje, przepisy dla przedsiębiorców. Źródło kontaktów.
Awatar użytkownika
KarolB
Posty: 14
Rejestracja: 2 sty 2015, o 15:59

regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z prawem?

Post autor: KarolB » 23 sty 2015, o 11:07

Jak rozumieć taką wiadomość e-mail i czy taka komunikacja nakłaniająca do skorzystania z usług wybranych firm jest zgodna z prawem skoro mój regulamin został zmodyfikowany?

Co dalej z tym zrobić?

Z góry dziękuję za odpowiedź.
Subject: WAŻNE ! - Zabroniony regulamin !

STOWARZYSZENIE NA RZECZ KONSUMENTÓW LIBERTAS WARSZAWA POLSKA

Al. Stanów Zjednoczonych 53, 04-028 Warszawa

Szanowni Państwo!

Zawiadamiamy, że w Waszym regulaminie (ogólnych warunkach sprzedaży strony internetowej) znajdują się postanowienia, które naruszają interes konsumentów oraz obowiązujące normy prawne uchwalone a wchodzące wżycie w dniu 25.12.2014 roku, a także nie posiadacie obowiązkowych informacji wymaganych m.in. ustawami konsumenckimi.
Wzywamy aby w terminie do 7 dni od dnia otrzymania niniejszej wiadomości zmieniliście swój regulamin, gdyż jeżeli ww. terminie nadal będziecie naruszali interes konsumenta lub obowiązujące przepisy prawne złożymy pozwy do Sądu Okręgowego w Warszawie (zgodnie z art. 479 z indeksem 38 i n. kodeksu postępowania cywilnego) Wydziału XVII Ochrony Konkurencji i Konsumentów Sądu, a to wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi, zwłaszcza finansowymi (nawet parę tysięcy złotych) oraz anty reklamą, gdyż Sąd w Wyroku nakazuje publikację treści regulaminu (oczywiście na koszt pozwanego przedsiębiorcy) w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów.


NOTA PRAWNA:

Regulamin jest wymagany:
Ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
Ustawą z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów
oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny;
Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży
konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego;
Ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;
Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych;
Ustawą z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (zgodnie z art. 2 pkt. 1 tej ustawy za przedsiębiorcę można uznać nawet osoby, które prowadzą sprzedaż niezorganizowaną np. nie posiadam zarejestrowanej działalności, a dokonuje sprzedaży), a także kodeksem cywilnym oraz szeregiem innych aktów prawnych, w tym i ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która zawiera również przepisy karne.

Rekomendowane (certyfikowane) przez Stowarzyszenie podmioty piszące poprawne regulaminy:



<linki do firm oferujących płatne usługi>


Z poważaniem
Przedstawiciel Stowarzyszenia na rzecz Ochrony Praw Konsumentów

Marek Staszak

regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z prawem?

Sklep z biżuterią srebrną oraz pamiątkami: https://www.ankabizuteria.pl/
biżuteria srebrna
pamiątki srebrne
AnKa Biżuteria
 

Awatar użytkownika
Mirka

Re: regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z pra

Post autor: Mirka » 23 sty 2015, o 11:37

Mam podobne pytanie i czy muszę znowu ponosić koszty na prawnika aby zmieniać regulamin. Po co w ogóle regulamin pisać skoro i tak wszystko w prawie polskim jest zawarte?

Awatar użytkownika
Maciej od Torebek

Re: regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z pra

Post autor: Maciej od Torebek » 23 sty 2015, o 11:39

A może jest gdzieś dostępny wzór takiego regulaminu co by tylko nazwę firmy można było zmienić, bo sklepy internetowe różnią się tylko sprzedawanym asortymentem?

Awatar użytkownika
ForumMaster
Administrator
Posty: 438
Rejestracja: 31 gru 2009, o 10:02

Re: regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z pra

Post autor: ForumMaster » 23 sty 2015, o 11:42

Trudne i zarazem bardzo dobre pytania! Poprosiłam głównego moderatora tego forum aby postarał się uzyskać odpowiedź na zaprzyjaźnionych forach prawniczych. Dajcie nam chwilę czasu.

Awatar użytkownika
ForumMaster
Administrator
Posty: 438
Rejestracja: 31 gru 2009, o 10:02

Re: regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z pra

Post autor: ForumMaster » 23 sty 2015, o 12:36

Forum Prawne wskazało wątek gdzie dość mocno przeanalizwano sytucję:

http://www.ekomercyjnie.pl/e-maile-od-s ... ed-spamem/

sam tytuł linka sugeruje że to spam i trzeba uspokoić sytuację.

Awatar użytkownika
Ewelina Butik

Re: regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z pra

Post autor: Ewelina Butik » 23 sty 2015, o 12:43

jedyne co sugerują to proszą o zweryfikować zgodność z regulacjami:
http://www.ekomercyjnie.pl/prawo-konsum ... m-sklepie/

Awatar użytkownika
KarolB
Posty: 14
Rejestracja: 2 sty 2015, o 15:59

Re: regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z pra

Post autor: KarolB » 23 sty 2015, o 12:45

dziękuję za szybką pomoc i odpowiedź oraz uspokojenie mnie

Awatar użytkownika
Greg
Posty: 94
Rejestracja: 22 gru 2013, o 20:46

Re: regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z pra

Post autor: Greg » 24 sty 2015, o 12:14

mail i ten wątek wyglądają na bardzo powiązane wraz z tymi kilkoma rekomendowanymi kancelariami prawnymi - wygląda na niezłą manipulację społeczeństwa biznesmenów, zastraszenia ich aby wydali pieniądze na zmianę regulaminów. Całość wygenerowana przez organy legislacyjne Polski - nieźle to wygląda i czasami można odnieść wrażenie, że w państwie totalitarnym żyjemy a nie demokracji.

Tak czy inaczej, nie chodzi tu o klienta który i tak bez regulaminów może odwołać się do nowej ustawy, a o wyciśnięcie pieniędzy od przedsiębiorców.

Na koniec pytanie, z czego wynika wymóg tworzenia regulaminu? Po co regulamin, skoro i tak prawo reguluje relacje z klientem i wymagane jest aby każdy prawo znał: zarówno przedsiębiorca jak i klient.

Awatar użytkownika
Ewa Marecka

Re: regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z pra

Post autor: Ewa Marecka » 25 sty 2015, o 22:34

a jest duży pozytyw takiej sytuacji, bo poprzez lepsze warunki w internecie jakim jest np. możliwość zwrotu zakupionego przedmiotu bez podania przyczyny przez 14 dni to klienci będą kupować więcej w internecie niż w sklepach stacjonarnych.

Awatar użytkownika
Mikołaj Zam

Re: regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z pra

Post autor: Mikołaj Zam » 25 sty 2015, o 23:13

Ciekawie opisał to jedne prawnik:
Zmiany prawne dotyczące sklepów internetowych po 25 grudnia 2014 r.
W związku z ustawą o prawach konsumenta, która reguluje m.in. sprzedaż „na odległość”, publikujemy gościnny artykuł p. Beaty Sałdan – radczyni prawnej, która zajmuje się m.in. przygotowywaniem nowych regulaminów oraz przeprowadzaniem audytów regulaminów sklepów internetowych. Zapraszamy do lektury wszystkich właścicieli e-sklepów. Tekst wyjaśnia jakie zmiany trzeba będzie wprowadzić nie tylko w regulaminach, ale także w formularzach i funkcjonalnościach.

USTAWA O PRAWACH KONSUMENTA
CO OZNACZA DLA HANDLUJĄCYCH W INTERNECIE?


25 grudnia 2014 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o Prawach konsumenta (zwana dalej „Ustawą”). Ustawa ta ma na celu transpozycję do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE oraz ujednolicenie i doprecyzowanie przepisów dotyczących umów konsumenckich zawieranych w lokalu przedsiębiorstwa w zakresie obowiązków informacyjnych, a także ujednolicenie i doprecyzowanie przepisów dotyczących umów konsumenckich zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość w zakresie obowiązków informacyjnych, wymogów formalnych związanych z zawieraniem takich umów oraz prawa odstąpienia od nich.

Wraz z wejściem w życie Ustawy przestaną obowiązywać dwie ustawy dotychczas stanowiące podstawę dla działalności sprzedawców w Internecie, tj. ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, a także ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ustawa zmienia również przepisy kodeksu cywilnego dotyczące sprzedaży.

Co obowiązywanie Ustawy oznacza w praktyce dla osób prowadzących sprzedaż w sklepach internetowych, i jakie są sankcje za niespełnienie wymogów nałożonych Ustawą?

1. Więcej obowiązków informacyjnych:

Według nowych zasad wprowadzanych Ustawą, konsument powinien być rzetelnie poinformowany o wszystkich prawach i obowiązkach najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy na odległość, co oznacza, że wszystkie informacje wymagane Ustawą należy zamieścić już w treści strony www sklepu internetowego.

Jakie zatem informacje należy przekazać konsumentowi? Na to pytanie odpowiada art. 12 ustawy, który szczegółowo wskazuje o czym przedsiębiorca musi poinformować konsumenta, m.in. należy wskazać główne cechy świadczenia, dane indentyfikacyjne przedsiębiorcy (chodzi nie tylko o dane adresowe firmy, nazwę organu, który zarejestrował działalność, ale także o adres poczty elektronicznej i nr telefonu czy faksu, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą), łączną cenę zakupu za towar wraz z należnymi podatkami, sposób i termin zapłaty, sposób i termin spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowaną procedurę reklamacyjną, poinformować o możliwości i terminie odstąpienia od umowy oraz o wzorze formularza odstąpienia od umowy, o kosztach zwrotu rzeczy, jakie ponosi konsument w przypadku odstąpienia od umowy, a także wskazać kiedy konsument nie ma prawa do odstąpienia od umowy, poinformować o obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad, itd.

To tylko niektóre z licznych wymaganych Ustawą obowiązków informacyjnych, jak widać jest ich sporo. Wszelkie te kwestie należy uwzględnić nie tylko w regulaminie sklepu internetowego, ale także w strukturze technicznej samego sklepu.

Przedsiębiorca prowadzący handel za pośrednictwem Internetu ma obowiązek udzielenia powyższych informacji w sposób odpowiadający rodzajowi użytego środka porozumiewania się na odległość, w sposób czytelny, zrozumiały i jasny dla przeciętnego konsumenta. Przedsiębiorca ma również obowiązek przekazania konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Potwierdzenie to obejmuje wskazanie informacje, o których mowa powyżej, chyba że przedsiębiorca dostarczył konsumentowi te informacje, na trwałym nośniku przed zawarciem umowy, oraz informacje o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczanie treści cyfrowych w okolicznościach przewidujących prawo odstąpienia od umowy.

Warto wskazać, co Ustawa rozumie jako trwały nośnik, zatem zgodnie z definicją legalną zawartą w Ustawie- art. 2. ust.4.: „trwały nośnik” – to materiał lub narzędzie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego, w sposób umożliwiający dostęp do informacji w przyszłości przez czas odpowiedni do celów, jakim te informacje służą, i które pozwalają na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci. Z preambuły dyrektywy EU, która stanowiła kanwę do przygotowania Ustawy, wynika, że trwałym nośnikiem jest w szczególności papier, pamięć USB, płyty CD-ROM, DVD, karty pamięci lub twarde dyski komputerów, ale także poczta elektroniczna. Dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe oznacza to, że możliwe jest wypełnienie obowiązku przekazania konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy na odległość poprzez wysłanie go na adres mailowy konsumenta podany przy zamówieniu np. łącznie z informacją, jaką otrzymuje kupujący po dokonaniu zamówienia.

SANKCJE:

Za nieprzekazanie konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku, przedsiębiorcy grozi kara grzywny tytułem kary za popełnienie wykroczenia oraz w przypadku treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym konsument nie ponosi kosztów ich dostarczania.

2. Dłuższy termin na odstąpienie od umowy przez konsumenta:

Ustawa wprowadza 14 dniowy termin na złożenie przez konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość (dotychczas było to 10 dni) oraz gotowy do wykorzystania wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Dotychczas takiego wzoru nie było, niektórzy przedsiębiorcy tworzyli na swoje potrzeby taki wzór oświadczenia, inni w ogóle go nie zamieszczali, ograniczając się, jedynie do podawania informacji o prawie do odstąpienia od umowy.

Zgodnie z Ustawą, przedsiębiorca ma obowiązek, niezwłocznie jednak nie później niż w ciągu 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwrotu konsumentowi wszelkich płatności, w tym kosztów dostarczenia rzeczy, z zastrzeżeniem, że jeśli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy do przedsiębiorcy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorca, to przedsiębiorca musi zwrócić konsumentowi jedynie koszty najtańszego zwykłego sposobu dostarczenia, np. jeśli przedsiębiorca oferuje dostarczanie swoich towarów zakupionych w sklepie internetowym za pośrednictwem poczty i firmy kurierskiej, a konsument odstępując od umowy odesłał do przedsiębiorcy towar kurierem, przedsiębiorca musi dokonać zwrotu kosztów wysyłki jedynie do wysokości kosztów wysyłki za pośrednictwem poczty.

SANKCJE:

Jeśli przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia do umowy, wówczas konsument będzie miał prawo do odstąpienia od umowy w okresie 12 miesięcy, liczonych po upływie 14-dniowego terminu, kiedy to konsument, gdyby był należycie poinformowany, mógłby od umowy skutecznie odstąpić.

Ponadto, konsument nie będzie wówczas ponosił odpowiedzialności za zmniejszenie wartości towarów będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonalności towarów.

W razie braku wskazania konsumentowi przed zawarciem umowy, w sposób wyraźny i jednoznaczny, informacji, że w razie odstąpienia od umowy ponosi on koszty odesłania towaru – konsument nie będzie zobowiązany do pokrycia takich kosztów, koszty zwrotu zakupionego towaru obciążą wówczas przedsiębiorcę.

3. Konieczność zmian w strukturze technicznej sklepu internetowego:

Ustawa nakłada na przedsiębiorcę obowiązek, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową, uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na każdą dodatkową płatność, wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

SANKCJE:

W razie braku takiej wyraźnej zgody, jeśli przedsiębiorca założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, które konsument musi odrzucić w celu uniknięcia dodatkowej płatności, konsument ma prawo do zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej.

Ustawa wymaga, aby na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego wskazane były w sposób wyraźny, najpóźniej na początku składania zamówienia, jasne i czytelne informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania oraz akceptowanych w sklepie sposobach płatności.

Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż w sklepie internetowym musi także zapewnić, żeby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie potwierdził, że wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Zadość temu obowiązkowi można uczynić, np. poprzez umieszczenie na końcu procedury składania zamówienia przycisku ze słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”, „transakcja z obowiązkiem zapłaty” lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania.

SANKCJE:

Niezapewnienie potwierdzenia przez konsumenta, że ma on świadomość obowiązku zapłaty za zamówione towary, czy usługi powoduje, że taka umowa sprzedaży nie zostaje zawarta, a co za tym idzie konsument nie będzie musiał odbierać przesyłki, a sprzedający nie będzie miał podstaw do żądania od konsumenta zwrotu poniesionych kosztów wysyłki w razie jej nie odebrania przez konsumenta.

Należy podkreślić, że pozycja przedsiębiorcy w razie sporu z konsumentem zostanie po dniu wejścia w życie Ustawy mocno ograniczona, bowiem to na przedsiębiorcy spoczywać będzie ciężar dowodu spełnienia obowiązków informacyjnych wymaganych przepisami Ustawy.

Ustawa wprowadza także zmiany w Kodeksie cywilnym w zakresie sprzedaży

Do kodeksu cywilnego wprowadzony zostanie art. 5431 , który stanowi, że „jeśli kupującym jest konsument, to sprzedawca jest obowiązany niezwłocznie wydać rzecz kupującemu, jednak nie później niż 30 dni od zawarcia umowy, chyba, że umowa stanowi inaczej.”

Kupujący, zamiast dotychczasowych uprawnień z tytułu niezgodności z umową będzie korzystał z rękojmi. Z dotychczasowych 6 miesięcy, do 12 miesięcy wydłużony zostanie korzystny dla kupującego czas obowiązywania domniemania, w którym przyjmuje się, że stwierdzona wada towaru istniała już w momencie sprzedaży.

Co do zasady, to kupujący będzie mógł wybrać czy w związku z wadą zakupionego towaru żąda naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub zwrotu. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne. W razie, gdy sprzedawca dokona wymiany towaru na wolny od wad, powinien pokryć także związane z tym koszty, jakie poniósł kupujący. Dwuletni okres liczony od dnia zakupu towaru, na złożenie reklamacji nie ulegnie zmianie.

PODSUMOWANIE:

W dniu wejścia w życie Ustawy na stronie sklepu internetowego przedsiębiorca powinien posiadać dwa regulaminy: pierwszy – zgodny z dotychczasowymi przepisami, mający zastosowanie dla tych klientów, którzy złożyli zamówienia w sklepie do 25 grudnia, i drugi – dostosowany do przepisów wprowadzanych Ustawą, przeznaczony dla wszystkich tych kupujących, którzy złożyli zamówienia w sklepie po 25 grudnia br.

Wskazane w niniejszym tekście zmiany, jakie czekają na przedsiębiorców i konsumentów w gorącym dla nich okresie przedświątecznym, warto prześledzić samemu uważnie czytając tekst Ustawy, i odpowiednio wcześnie zadbać o wprowadzenie tychże zmian do regulaminów i oprogramowania sklepów internetowych. Z pewnością najlepiej przy tym skorzystać z pomocy fachowców.
Autor: Beata Sałdan, radca prawny

Awatar użytkownika
ForumMaster
Administrator
Posty: 438
Rejestracja: 31 gru 2009, o 10:02

Re: regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z pra

Post autor: ForumMaster » 25 sty 2015, o 23:17

Tak, z jednej strony docenione zostaną sklepy dbające o klienta jak AnKa a z drugiej kliencie=konsumenci chętniej będą kupować biżuterię i ciuchy w internecie. Uczciwi sprzedawcy internetowi powinni się cieszyć, ale też pracę domową z regulaminami wykonać bo to nowa ustawa mówi dokładnie co ma być zrobione (może w przyszłości będzie też odpowiedź "jak" to ma być zrobione poprzez podanie gotowego szablonu regulaminu)

Awatar użytkownika
Właściciel Forum
Posty: 7
Rejestracja: 22 sty 2014, o 20:26

Re: regulamin narusza interes klientów - e-mail zgodny z prawem?

Post autor: Właściciel Forum » 22 kwie 2015, o 06:40

Tak, zgadzam się: trzeba pilnować na bieżąco zgodności z prawem, w tym przypadku mieć aktualny regulamin i do nie go się stosować.

ODPOWIEDZ