Poniżej przegląd najpopularniejszych marketplace’ów
Do 2020 roku prawie 40 proc. całego e-commerce odbywać się będzie na marketplace’ach – podają eksperci z MarkMonitor – Reuters w raporcie „Marketplaces: The Evolving Landscape”. Te dane pokazują jednoznacznie, że inwestowanie w swoją obecność na platformach powinno być elementem planowanych strategii e-sklepów.
Najpopularniejsze marketplace
Według „The Global Ecommerce Playbook” shipifyplus największe rynki e-commerce stanowią obecnie: Chiny (z wartością 740 miliardów dolarów), USA (561 miliardów dolarów), Wielka Brytania (93 miliardy dolarów), Japonia (87 miliardów dolarów) oraz Niemcy (77 miliardów dolarów).
Z kolei do 2021 roku aż 2/3 ruchu na globalnym e-commerce będzie pochodzić z krajów azjatyckich, w szczególności Chin i Indii, a cały rynek azjatycki będzie wart dwa razy tyle co połączone rynki: europejski i Ameryki Północnej. W 100 największych marketplace’ach konsumenci w 2018 roku wydali aż 1.86 biliona dolarów[ii].
Globalne marketplace’y (Amazon, AliExpress, eBay) mają obecnie udział już w 56 procentach całego cross border e-commerce. W Europie Amazon jest najpopularniejszy w Luksemburgu (72 proc.) oraz w Austrii (64 proc.), eBay na Cyprze (63 proc.), zaś AliExpress w Rosji (69proc.) Rynek marketplace’ów w różnych krajach jest jednak dość rozproszony. Tylko w 3 na świecie dana platforma zakupowa notuje udział w rynku większy niż 50 proc. Są to: Alibaba (Chiny) – 80 proc., Amazon DE (Niemcy) 55 proc. oraz Allegro (Polska) – 50 proc.[ii]
Lokalizacja marketplace’ów
Przegląd światowych marketplace’ów
Poniższe dane na podstawie: “The Complete List of Global Marketplaces Linnworks” oraz Internet Retailer „Top online marketplaces in 2018”.
Platformy globalne
Amazon
Specjalizacja: ubrania, elektronika, książki, kosmetyki, zabawki, biżuteria, wyposażenie domu, sprzęt sportowy
Największa popularność: USA, Niemcy, Kanada, UK, Australia, Brazylia, Japonia
304 miliony aktywnych użytkowników
Dodatkowe benefity: silna marka, narzędzia promocji marketingowej, szerokie opcje fullfilment.
Dodatkowe informacje:
– prawie 50 proc. całej sprzedaży Amazona pochodzi spoza USA (European Ecommerce Association, Raport „European Ecommerce 2018 Edition”)
– jest najsilniej obecny na 5 europejskich rynkach: UK (od 1998 roku), Niemcy (’98), Francja (2000), Hiszpania (2011), Holandia (2014)
Ebay
Specjalizacja: ubrania, elektronika, kosmetyki, zabawki, biżuteria, wyposażenie domu, sprzęt sportowy
Największa popularność: USA, Kanada, Włochy, Francja, Niemcy, UK, Australia
167 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: silna marka, narzędzia promocji marketingowej, opcje fullfilment (eBay Global Shipping Center
Etsy
Specjalizacja: design, wyposażenie wnętrz, artystyczne lub ręcznie robione
Największa popularność: USA, Kanada, Włochy, Francja, Niemcy, UK, Australia, Szwecja, Holandia
25 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: silna marka, specjalizacja, narzędzia promocji marketingowej (Promoted Listings), opcje fullfilment (eBay Global Shipping Center
Fruugo
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, zabawki, elektronika, AGD, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: USA, Kanada, Włochy, Francja, Niemcy, UK, Australia, Szwecja, Holandia
25 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: tłumaczenia list produktowych na 11 języków, promocja w 32 krajach
Wielka Brytania
Flubit
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, zabawki, elektronika, AGD, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: UK, Włochy
10 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: brak opłat za wystawianie się, kampanie marketingowe
Game
Specjalizacja: gry, muzyka, akcesoria
Największa popularność: UK
4 miliony użytkowników
Dodatkowe benefity: specjalizacja, proces sprawdzania klientów (Fraud Chceck Process), promocja w kanałach dedykowanych dla graczy
Not on The High Street
Specjalizacja: wyposażenie wnętrz, sztuka, biżuteria, odzież
Największa popularność: UK
2 miliony użytkowników
Dodatkowe benefity: specjalizacja, 39 milionów unikalnych użytkowników rocznie, kampanie w telewizji i prasie
Zalando UK
Specjalizacja: odzież, akcesoria, biżuteria,
Największa popularność: UK
4 miliony użytkowników
Dodatkowe benefity: specjalizacja, 1500 produktów marek odzieżowych i sportowych, 15 krajów europejskich, darmowe zwroty, polityka 100 dni
Europa
Allegro
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, zabawki, elektronika, AGD, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Polska, Niemcy
20 milionów zarejestrowanych użytkowników
Dodatkowe benefity: 18 milionów unikalnych kupujących każdego miesiąca, strefa marek, tłumaczenia list produktowych
Cdiscount
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, zabawki, elektronika, AGD, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Francja
7,7 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: program lojalnościowy, 11 milionów unikalnych użytkowników każdego miesiąca, program marketingowy dla kupujących „The Pole Position Programme”, wsparcie kampaniami w mediach
Fnac
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, zabawki, elektronika, AGD, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Francja, Włochy, Hiszpania, Szwajcaria, Niemcy
20 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: rozpoznawalna marka, program ochrony płatności, kampanie marketingowe, sklepy offline
La Redute
Specjalizacja: odzież, biżuteria, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Francja
11 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: specjalizacja, działalność w 26 krajach, kampanie marketingowe
Real
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, gry, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz, żywność
Największa popularność: Niemcy
6,5 miliona użytkowników
Dodatkowe benefity: 7000 kategorii produktowych, przesyłka do 30 krajów, 10 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie
Otto
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, zabawki, elektronika, AGD, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Niemcy, Austria, Belgia, Rosja
9 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: fullfilment service, 9 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, tłumaczenie każdego contentu na język niemiecki, kampanie marketingowe
Bol
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, gry, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Holandia, Belgia
8 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: 20 kategorii produktowych, 16 milionów produktów, współpraca z Pets Place – zakupy produktów dla zwierząt
Pixmania
Specjalizacja: elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: UK, Francja, Włochy, Niemcy, Belgia, Szwajcaria, Szwecja, Norwegia, Polska
10 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: 8 milionów unikalnych użytkowników każdego miesiąca, działalność na terenie 13 europejskich krajów, 46 opcji płatności, tłumaczony content
Priceminister
Specjalizacja: elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz, gry, odzież, kosmetyki
Największa popularność: Francja, Szwajcaria, Niemcy, Kanada
22 miliony użytkowników
Dodatkowe benefity: 9 milionów unikalnych użytkowników każdego miesiąca, część grupy Rakuten, opcje premium (Super Boutique)
Spartoo
Specjalizacja: odzież, biżuteria i akcesoria
Największa popularność: Niemcy, Hiszpania, UK, Włochy, Szwajcaria, Belgia, Holandia, Szwecja, Finlandia, Węgry, Czechy
450 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: specjalizacja modowa, obecność na 30 rynkach europejskich, śledzenie przesyłek, kampanie marketingowe
Zalando
Specjalizacja: odzież, akcesoria, biżuteria,
Największa popularność: Niemcy, Holandia, Włochy, Francja, Polska, Finlandia, Szwecja, Norwegia, Portugalia
22 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: specjalizacja, 1500 produktów marek odzieżowych i sportowych, 15 krajów europejskich, darmowe zwroty, polityka 100 dni
Stany Zjednoczone
Walmart
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, gry, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz, żywność
Największa popularność: USA,
30 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: 314 milionów wizyt miesięcznie, rozpoznawalna marka, sklepy offline, dbałość o doświadczenie zakupowe, główny target – Millenialsi, FedEx Partner program
Newegg
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, gry, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: USA, Kanada, UK, Włochy, Australia, Polska
30 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: centrum fullfilmentowe, zróżnicowane możliwości sprzedażowe i prezentacji produktów, kampanie marketingowe
Jet
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: USA
4 miliony użytkowników
Dodatkowe benefity: najszybciej rosnąca platforma w Stanach Zjednoczonych, idealna na początek ekspansji na tym rynku
Sears
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: USA, UK, australia, Chiny, Niemcy, Włochy, Japonia, Brazylia
Liczba użytkowników – brak jednoznacznych informacji
Dodatkowe benefity: end-to-end order ful lment service, obsługa klienta via sears dostępna 24/7, sklepy offline, kampanie marketingowe
Azja
Alibaba
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Chiny, sprzedaż do 200 krajów na całym świecie
601 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: 15 języków, 100 milionów produktów, 40 różnych kategorii, 666 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie; posiada 80 proc. udział w całej sprzedaży online w Chinach, 200 dodatkowych biznesów obsługujących e-commerce, centrum fulfilmentowe i obsługi klienta, rozpoznawalny brand, monopolista rynkowy
AliExpress
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Chiny, Rosja, USA, Hiszpania
60 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: obsługuje 220 krajów, 20 milionów unikalnych odwiedzających dziennie, część grupy Alibaba, wsparcie logistyczne, rozpoznawalny brand
JD.com
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Chiny,
188 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: rozwiązania w zakresie magazynowania i dostaw (JD Worldwide), weryfikacja sprzedających, wysoko wyspecjalizowane kampanie w zakresie digital marketingu
Flipcart
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Indie
75 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: rozwiązania w zakresie magazynowania i dostaw (Flipkart Fulfilment), dbałość o całościowe doświadczenie klienta w zakresie dostawy i obsługi, szybkie płatności
Kaola.com
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Chiny
30 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: Kaola Fulfilment service, najszybciej rosnąca platforma, na której chińscy konsumenci mogą zakupić zagraniczne produkty, zróżnicowane modele biznesowe
Rakuten
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Japonia
105 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: główna platforma na rynku japońskim, obsługa klienta, dbałość o procedury
Tmall.com
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Chiny
400 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: grupa Alibaba, jeden z niewielu marketplace’ów pozwalający sprzedawać zagraniczne produkty na chińskim rynku bezpośrednio do tamtych konsumentów, zróżnicowane formaty sklepów, zaawansowane kampanie marketingowe
Trademe
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Nowa Zelandia
4 miliony użytkowników
Dodatkowe benefity: największy podmiot w Nowej Zelandii, dbałość o wysokie doświadczenie zakupowe
Ameryka Łacińska
Linio
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Kolumbia, Wenezuela, Chile, Peru, Argentyna
20 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: opcje fillfilmentowe, 60 kategorii produktowych
Mercado libre
Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz
Największa popularność: Kolumbia, Wenezuela, Chile, Peru, Argentyna, Brazylia, Paragwaj, Urugwaj
160 milionów użytkowników
Dodatkowe benefity: ósma względem liczby wejść strona internetowa na świecie, 4000 wyszukań na sekundę, szeroka kampania promocyjna
Źródła:
European Ecommerce Association, Raport European Ecommerce 2018 Edition
[ii] Ecommerce Fundation, The Rise of The Global Market Places
Dodatkowe źródła:
eMarketer Cainiao, The 21 Century Trade: A Guide to the Cross-border E-Commerce Opportunity by DHL
Internet Retailer, Top online marketplaces in 2018, (https://www.digitalcommerce360.com/arti ... ketplaces/):
European Ecommerce Association, Raport European Ecommerce 2018 Edition
Ecommerce Fundation, The Rise of The Global Market Places
największe Plaftormy Sprzedażowe
największe Plaftormy Sprzedażowe
Sklep z biżuterią srebrną oraz pamiątkami:
https://www.forum-bizuteria.com/viewtopic.php?f=13&t=1001
- AnKa Biżuteria